Tverrfaglig spesialpedagogisk forskning av Anders Nordahl- Hansen
Da vi startet opp forskningsgruppen Development, Learning, and Psychological Processes med utspring fra det spesialpedagogiske miljøet ved Høgskolen i Østfold, var dette med utgangspunkt i at spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt ikke lever i et vakuum. Dette gjelder vel så mye innen praksis som i forskningen. Vi hadde tanker rundt at samarbeid og diskusjon på tvers av teoretiske ståsteder, fagtradisjoner, og yrkesgrupper er noe å kapitalisere på framfor det motsatte. Spesialpedagogikk har historisk hentet impulser fra ulike fagdisipliner, eksempelvis fra medisin og psykologi, og fra antropologi, sosiologi, og filosofi bare for å nevne noen. Vi mener og det ligger store muligheter gjennom samarbeid mellom for eksempel lærerutdanninger og spesialpedagogikk, og mellom spesialpedagogikk og helsefeltet. Derfor ble forskningsgruppen med akronymet og den bevisste skrivefeilen DeveLeP opprettet.
DeveLeP er en tverrfaglig forskergruppe, eller kanskje mer å regne som et forskerkonsortium, med bredt fokus på temaer knyttet til menneskelig utvikling, læring og de psykologiske og prosessene som preger livene våre. Vårt overordnede mål er å bidra med forskning som både er relevant og samfunnsnyttig – og som speiler kompleksiteten i dagens utfordringer med et fokus på personer og grupper som ofte føler på ekskludering i ulike kontekster i samfunnet.
Spesialpedagogikk utgjør et tyngdepunkt i gruppas forskningsprofil, men DeveLePs styrke, er sammensetningen. Vi har medlemmer fra alle fakultet ved Høgskolen i Østfold i tillegg til nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere fra ulike fagdisipliner, og det gjør det mulig å belyse problemstillinger fra flere faglige ståsteder samtidig. Det gir oss en styrke som gjenspeiles i bredden av forskningstemaer: Fra autisme, ADHD og språkutvikling, til ufrivillig skolefravær, psykisk helse, psykologiske intervensjoner, vitenskapsfilosofi, og e-helse.
Vi jobber med spørsmål som hvordan teknologi kan bidra til å bedre hverdagen for barn og unge med nevroutviklingstilstander, hvilken rolle sosiale medier spiller for barns helse både fysisk og psykisk, og hvordan vi kan forstå og støtte læring og utvikling – særlig i spesialpedagogisk kontekst og hvordan inkludering kan fremmes på ulike måter i pedagogikk og i samfunnet generelt.
Forskerne i DeveLeP har bakgrunn fra psykologi, pedagogikk, vernepleie, informatikk, statistikk, og helsefag. Dette er også noe som gjenspeiles i vår masterutdanning i spesialpedagogik, og våre etter- og videreutdanningsfag som blant annet tilbyr innføring i spesialpedagogikk, og et nyoppstartet emne rundt Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK).
Anders Nordahl-Hansen
Professor i spesialpedagogikk
Leder av forskningsgruppen DeveLeP
Leder av fagmiljøet spesialpedagogikk ved Høgskolen i Østfold
Institutt for Pedagogikk, IKT og Læring
Høgskolen i Østfold
Logo fra DeveLeP, Høgskolen i Østfold